Sähkömies | Sähkötöitä | Sähköauton lataus: Meiltä myös sähköautojen lataukseen sopivat latausasemat – kotiin ja yritykselle

,
Sähkötyöt kokemuksella

Sähkömies | Sähkötöitä | Sähköauton lataus: Meiltä myös sähköautojen lataukseen sopivat latausasemat – kotiin ja yritykselle

Sähköauton lataus | Sähköauton latausasemat

Tarjoamme latauslaitteiden asennuksen kokonaisvaltaisella palvelulla erikokoisille yrityksille, taloyhtiöille, organisaatioille sekä yksityisille. Katsomme kohteen mukaan oikeanlaisen laitteiston puolueettomasti, oli kyse sitten täyssähkö- tai hybridiautoista. Palveluun sisältyy vaaditut mittaukset ja tarkastukset (latauspaikkakartoitus) sekä asennustarvikkeet.

Sähköauton lataus yrityksille

Katsomme sinun yrityksesi käyttöön sopivan latauslaitteiston. Latausasemia suunniteltaessa otamme huomioon myös mahdollisesti tulevat latausasemien laajennustarpeet ja lakisääteiset vaatimukset.

Mitä ensiksi?

Järkevin tapa aloittaa latausratkaisun hankinta on tehdä latauskartoitus. Kartoituksen avulla saadaan kuva latausratkaisun vaatimista toimenpiteistä ja sen avulla teemme tarjouksen. Latauskartoituksen voi tehdä vaikka ei olisikaan heti tarkoitus hankkia latausjärjestelmää.

Sopiva latausteho?

Latauslaitteiden tehoista löytyy suuriakin eroja. Suurella latausteholla auton akku saadaan ladattua lyhyessäkin ajassa, mutta suuret lataustehot kuormittavat infraa enemmän. Isommat inframuutokset nostavat taas asennuskustannuksia usein huomattavasti.

Latausteho kannattaakin suhteuttaa käyttötarkoitukseen. Mikäli kohteeseen pysähdytään vain hetkeksi niin tällöin nopea latausteho palvelee käyttäjää paremmin.

Lataustehoon vaikuttaa merkittävästi myös ajoneuvo sisäisen laturin kyky hyödyntää vaihtosähkölatausta.

Koska kaikilla ei välttämättä ole latausmahdollisuutta kotona, on latausmahdollisuus työpaikalla erittäin kysyttyä. Myös asiakkaat arvostavat mahdollisuutta ladata sähköautoa käynnin yhteydessä parkkipaikalla.

Taloyhtiöille

Laki velvoittaa taloyhtiötä asentamaan latauspistevalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, jos rakennetaan uutta taloa tai tehdään isompaa korjausta taloyhtiöön

Latauspistevalmiuden asentaminen onkin investointi tulevaisuuteen.

Se nostaa taloyhtiön arvoa niin rahallisesti kuin asukkaidenkin silmissä.

Taloyhtiöille myönnetään ARA-avustusta kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. Avustuksen saamiseksi taloyhtiön tulee rakentaa sähköauton latausvalmius vähintään viidelle latauspisteelle.

Avustus on 35% toteutuneista kustannuksista, yläraja kustannuksille on 90 000 euroa. Avustus nousee 50%, mikäli vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11kW.

Avustus kannattaa hyödyntää hankkiessa taloyhtiön sähkö- ja hybridiautojen latauspisteitä.

Sähköauton lataus kotiin

Sähköauton latausaseman asentaminen kotiin on turvallisin tapa ladata sähkö- tai hybridiautoa.

Sähkö- ja hybridiautoa voi ladata tavallisestakin pistorasiasta, mutta se ei ole yhtä turvallista ja nopeaa kuin latausaseman avulla lataaminen. Tavallinen pistorasia ei myöskään ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja korkeaa kuormitusta, eivätkä ne sen takia välttämättä sovellu yön yli lataamiseen.

Laitteen valinnassa tulee ottaa huomioon mihin laite asennetaan. Halutaanko laite ulos ilman suojaa vai katoksen alle tai autotalliin sisälle.

Sähköauton latausaseman asentamisesta voi hakea kotitalousvähennystä!

Miten?

Ennen latauslaitteen asentamista selvitetään kiinteistön pääsulakkeiden koko, jotta saamme tarjottua kustannustehokkaimman latausjärjestelmän.

Omakotitalojen yleisin pääsulakekoko on 3 X 25A eikä koko 25A:n virtaa voida käyttää pelkästään sähköauton lataamiseen.

Pääsulakkeella on myös muita sähkökuormia ja ne vaikuttavat paljonko sähköä voidaan käyttää auton lataamiseen. Yleensä sähköauton latauslaitteesta kotikäytössä saadaan helposti 13-16A virtaa auton lataamiseen.

Latauslaite tarvitsee oman kaapelivedon suoraan pää- tai alakeskukselta, tämä vie eniten aikaa asennuksessa. Pääsääntöisesti kaapeli vedetään pinta-asennuksena sähköpääkeskukselta latauslaitteelle.

Asennustyö vie kaikkineen töineen aikaa yleensä muutaman tunnin, riippuen kohteesta.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *